Κυριακή

Το τσακισμένο χριστουγεννιάτικο δέντρο και τα γράμματα στον Αγιο .

Κάθε χρόνο , τέτοιες μέρες , ένας πανικός καταλαμβάνει τις περισσότερες νοικοκυρές , που συνήθως με αφήνει παγερά αδιάφορο αν δεν με εξοργίζει κάποιες άλλες . Είναι ο "πυρετός" που ανεβάζουν Κάθε Δεκέμβρη , που πάντα διαρκεί μέχρι τις πρώτες μέρες του Γενάρη και που ασφαλώς δεν έχει να κάνει με κάποια μετάλλαξη "κακού" ιού , που στο φινάλε , αυτόν μπορούμε να τον αντιμετωπίσουμε .
Είναι ο "πυρετός" των εορτών .
Που θα πάμε ; (ακούγετε ολοένα και πιο σπάνια) , τι θα φάμε ; τι δώρο να σου πάρω ; (έχω χρόνια να τ' ακούσω) , να στολίσουμε το δέντρο;
Αμάν , αυτό είναι . 
Πες το απ' την αρχή χριστιανή μου .
"Να στολίσουμε το δέντρο" !
Εκεί είναι το θέμα . Να στολίσουμε το δέντρο και δεν καταλαβαίνω γιατί μονίμως αυτή η γυναίκα χρησιμοποιεί τον πληθυντικό , εκεί που δεν τον εννοεί .
"Να στολίσουμε το δέντρο" ,
"να κρεμάσουμε τις κουρτίνες",
"Να σηκώσουμε τα χαλιά" και 
"να τα πλύνουμε" ακόμα κι εκείνο το θρασύτατο ,
"να πάμε ένα απόγευμα στη Μάνα μου " , έτσι χωρίς καν ερωτηματικό !
Εντάξει , δεν έχω τελειώσει και κανένα πανεπιστήμιο , δεν χρειαζόταν άλλωστε , για να καταλάβω πότε χρησιμοποιώ και κυρίως που τον ενικό ή τον πληθυντικό αριθμό .
Το ίδιο φυσικά ισχύει και για εκείνην , αν και θα έλεγα πως επιμελώς αγνοεί το που και το πως ή σωστότερα , τους χρησιμοποιεί στοχευμένα .
Λέει λόγου χάριν , "πάω στο κομμωτήριο" ή "πάω για καφέ με τις φίλες μου" . Ποτέ δεν είπε "πάμε" ....
Τέλος πάντων , ας μην το συνεχίσω γιατί αλλού θέλω να καταλήξω , άγιες μέρες τώρα . Βρέθηκα λοιπόν στο πατάρι , ξέρετε , σε εκείνην την "μαύρη τρύπα" , που χωράει όλα εκείνα τα πράγματα , που ναι μεν δεν τα χρειάζεσαι , αλλά δεν μπορείς και να τα πετάξεις γιατί ποτέ δεν ξέρεις ...
Κάπου εκεί μέσα , ανάμεσα σε τόσα και τόσα μπιχλιμπίδια , τζάρτζαλα κλπ , αναπαύετε μακαρίως και το γνωστό συνθετικό χριστουγεννιάτικο δέντρο . Καθήκον ιερό , να το αποκαταστήσω , να το διακοσμήσω και στην συνέχεια να κάνω τον μ......α , όταν θα παινεύετε "...είδατε τι ωραίο δέντρο που στολίσαμε ;" . Τα χρόνια περνάνε όμως και η πείρα που απέκτησα σ' αυτές τις καταστάσεις , αποδεικνύετε πολύ χρήσιμη και σπουδαία . Είχα φροντίσει πέρσι , να το συσκευάσω με τέτοιον τρόπο , που να είναι αδύνατον να επανέλθει στην κανονική του μορφή και να θυμίζει χριστουγεννιάτικο δέντρο .  Επρεπε να είσαι ο Γιούρι Γκέλερ για να το καταφέρεις κι αυτός είναι μόνο ένας , ευτυχώς !
Το μόνο που σώθηκε , είναι μία κούτα , γεμάτη από στολίδια και άλλα τέτοια πραγματάκια , που δεν πέρασε από το μυαλό μου να τους κάνω ζημιά , αφού τα χρώματά τους , το σχήμα τους , πάντα μου άρεσαν πολύ και δεν θα μου φαινόταν καθόλου άσχημο , κάποια από αυτά , να διακοσμούν το χώρο μας , όλον τον χρόνο . Αλλά κι αυτή μου η επιθυμία , σκόνταφτε στα γούστα "μας" ...
Η ιδέα , μετά από την πρώτη της έκπληξη , για την καταστροφή του δέντρου , να αγοράσουμε καινούργιο , απορρίφθηκε , αφού η αγορά του , θα ανέβαλε κάποιες επείγουσες πληρωμές , κάτι που ήταν εντελώς αδύνατον . Ετσι , καθισμένος πάνω στο χαλί , ψαχούλευα αρκετές ώρες την κούτα με τα στολίδια . Πολλά , πάρα πολλά και διαφορετικά . Κάθε ένα , σαν να είχε χαραγμένο κάπου σε κάποια γωνιά , μια ημερομηνία . Θυμόμουν , πότε το είχαμε αγοράσει και μέσα στην κούτα , σ' έναν φάκελλο μεγάλο κίτρινο , παλιές ευχετήριες κάρτες και δυό κιτρινίσμενα χαρτάκια .
Το μυαλό μου κόλλησε . Δεν μπορούσα να θυμηθώ καν πριν τα ξεδιπλώσω , τι ήταν αυτά τα κιτρινισμένα χαρτάκια και κυρίως τι δουλειά είχαν στην κούτα με τα χριστουγεννιάτικα . 
Τα ξεδίπλωσα προσεκτικά και αμέσως η σκέψη , το μυαλό πήγε πάρα πολλά χρόνια πίσω . 
Ημουν κι εγώ κάποτε παιδί . Ναι και έκανα κι εγώ τις ίδιες σκέψεις με χιλιάδες άλλες παιδιά , αυτές τις μέρες . 

Ισως να ήταν και το πρώτο μου γράμμα στον Αγιο κάπου στην δεκαετία του 1960 . Δεν θυμάμαι καθόλου τις συνθήκες που γράφτηκε αυτό το γράμμα , μόνον υποθέσεις . Παραμονές Χριστουγέννων φυσικά , στην με κεραμίδια σκεπασμένη μονοκατοικία που μέναμε τότε , μόλις πρωτοήρθαμε στην Αθήνα , στην σόμπα δίπλα που εκείνα τα βράδια θα έκαιγε μέρα- νύχτα , αφού η Μάνα θα έφτιαχνε και τα τσουρέκια και τα άλλα γλυκάδια και ίσως , το θυμάμαι αμυδρά , σαν σε όνειρο , κάτω από την καθοδήγηση της αγαπημένης μου αδελφής .
Εκείνη ήταν πιο μεγάλη από μένα , οχτώ χρόνια , μαθήτρια του τότε Γυμνασίου , σίγουρα είχε απομυθοποιήσει για τον εαυτό της την "ιστορία" με τον καλό Αγιο που φέρνει ότι του ζητήσουν τα παιδιά .
Ανοιξα προσεκτικά τον μικρό φάκελλο και έβγαλα από μέσα ένα φύλλο τετραδίου , μικρού σχήματος , διπλωμένο στα τέσσερα , κιτρινισμένο από τον καιρό . Αν δεν το έβρισκα αυτό το γράμμα , στην κούτα με τα άλλα πράγματα στο πατάρι , δεν θα πίστευα ότι ήταν δικό μου . Είχα όμως κι άλλο ένα πειστήριο . Το γράμμα , που ούτε το γραφικό χαρακτήρα δεν μπόρεσα να αναγνωρίσω , έφερε την υπογραφή μου ...

Δεν είχα χρόνο για συγκινήσεις και άλλα τέτοια , μονάχα που κρατώντας το στα χέρια μου , προσπάθησα να θυμηθώ αν ο Αγιος είχε ανταποκριθεί στο αίτημά μου . Μάλλον ναι , πρέπει . Ηταν εκείνη η χρονιά , που ο Πατέρας μου στην προσπάθεια του να τα φέρει βόλτα , ήταν τα πρώτα χρόνια στην Αθήνα , ανέλαβε να διακοσμήσει την γιορταστική βιτρίνα του μαγαζιού του συγχωρεμένου του κυρ - Αριστείδη , που είχε το μοναδικό κατάστημα με Ψιλικά και νεωτερισμούς στην γειτονιά και για την περίσταση έφερνε και παιγνίδια . Εκείνη την χρονιά , ήθελε για ντεκόρ , μια μακέτα ενός χιονισμένου χωριού με τον σιδηροδρομικό του σταθμό και το μικροσκοπικό τρενάκι να στριφογυρνάει μέσα από τούνελ , σε καταπράσινες κοιλάδες , να ανηφορίζει χιονισμένες δήθεν πλαγιές και στο τέλος να σταματάει στον σταθμό του φανταστικού χωριού ! Ηταν μια πρωτοποριακή ιδέα τα χρόνια εκείνα , πολύ περισσότερο που γινόταν πράξη σε ένα μικρό συνοικιακό μαγαζί . Θαρρώ , πως η αμοιβή του Πατέρα μου , ήταν ένα μεταλλικό αυτοκίνητο , από λαμαρίνα , που λειτουργούσε με μπαταρίες και όταν έτρεχε σφύριζε δαιμονισμένα . Ναι , αυτό πρέπει να ήταν , το θυμάμαι σαν τώρα .
Ο καφές είχε κρυώσει αρκετά και ο χρόνος πίεζε ασφυκτικά . Επρεπε να τελειώνω μ' αυτήν την ιστορία , μα υπήρχε κι άλλο ένα χαρτάκι . Διπλωμένο προσεκτικά και αυτό . Μαζί και μια φωτογραφία . Φαινόταν πιο καινούργιο και ήταν αφού η φωτογραφία ήταν του μικρού Γ. και της Α. 

Στις πρώτες τάξεις του δημοτικού ο Γ. , στον παιδικό σταθμό ακόμα η Α. Είχε γράψει και ο Γ. το γράμμα του στον Αγιο . Είχε κι αυτός αιτήματα , όπως όλα τα παιδιά άλλωστε . Μόνο που αυτός δεν είχε μεγαλύτερη αδελφή για να τον κανακέψει και να του δώσει οδηγίες . Το έγραψε μόνος του κι ο μπαμπάς του , ανέλαβε να το ταχυδρομήσει .

Ο "ταχυδρόμος" , όπως συμβαίνει σ' αυτές τις περιπτώσεις , εκτός του ότι αναλαμβάνει να διεκπεραιώσει την αλληλογραφία , αναλαμβάνει να υλοποιήσει και τις απαιτήσεις των "πιστών" και έτσι έγινε .
Ο "άγιος" , εκείνη την χρονιά , την πρώτη χρονιά που έπαιρνε γράμμα από το παιδί του , το δικό του παιδί , έκανε το καθήκον του εις διπλούν μάλιστα . Σκέφτηκε , πως ήταν η ευκαιρία , να αποκτήσει κι αυτός κάτι που σαν παιδί δεν μπόρεσε ποτέ . Ενα τρενάκι , σαν αυτό , που όταν ήταν πιτσιρικάς , στεκόταν στην βιτρίνα του κυρ - Αριστείδη και χάζευε να τρέχει σαν παλαβό και καμάρωνε που το είχε φτιάξει ο Πατέρας του . 
Αυτό ήταν το δώρο του μικρού Γ. εκείνη την χρονιά , που ήταν και δώρο για τον μπαμπά του και υπάρχει ακόμα φυλαγμένο κι αυτό , μέσα σε ένα μικρό μωβ πλαστικό κουτί . Κλεισμένο προσεκτικά μαζί με πολλές , γλυκές αναμνήσεις .















13 σχόλια:

ANASA είπε...

"Τα πιο ωραία πράγματα γίνονται όταν δεν τα περιμένεις
και γίνονται και θαύματα όταν πάψεις να επιμένεις.."

Συγκινητικό, απλό, απο καρδιάς, ανθρώπινο, νοσταλγικό, αλλά και αισιόδοξο!

Ποτέ δεν ξέρεις κύριε Αμ, ποτέ δεν ξέρεις..

ο κύριος "αμ" είπε...

Λες ;
Ας ανασκουμπωθώ λοιπόν κι έχω τόσα και τόσα να του γράψω κι άλλα τόσα να του ζητήσω ...

ευχαριστώ :)

Ανώνυμος είπε...

1)Αχ, τους ξέρω αυτούς τους πληθυντικούς που στην ουσία σημαίνουν δεύτερο ενικό πρόσωπο.....
2) Ζήτα κάτι βρε, τι έχεις να χάσεις;
3) Είσαι χειρότερος ρακοσυλλέκτης από μένα.

Unknown είπε...

Κυριε,''αμ''
Πρωτον εχετε παραξηγησει την φιλτατη,οταν χρησιμοποιει τον πληθυντικο ηδη σας εχει στην απ'εξω.
Χρονια στο κουρμπετι ακουμε,ειναι ο πληθυντικος της 'αβροφροσυνης' οχι της ευγενιας --μεταξυ μας ευγενιες;;-
Ελπιζω να μη καταστρεψατε το δενδρο καθως ειναι κατι περισσοτερο απο σιγουρο πως θα παρετε καινουργιο και δεν προσφερονται 'αι ημεραι'.
Με γυρισες πολλα χρόνια πισω,κι ομως θα σου πω κατι.
Πανω κατω γνωριζεις την ηλικια μου,καθε που ξημερωνουν Χριστουγεννα ξυπνω απο εντονη την μυρωδια της Γαλοπουλας που 'βραζει'
δεν ανοιγω τα ματια γιατι περιμενω νάκουσω την φωνη της γιαγιας μου να λεει.
'Σήκω να προλαβεις τον Αη Βασιλη' ποτε δεν τον προλαβα βεβαια,.......
οσο κι αν σου φαινεται περιεργο το ιδιο θα νοιωσω κι αυτα τα Χριστουγεννα ,μονο που τωρα οπως εδω και εξι χρονια μου λειπει εκεινη που στολιζε το δενδρο σαν μικρο παιδι στα 85της,που εβαζε το
AVE MARIA......που τραγουδουσε με την αναλοιωτη φωνη της το Stile Nacht.
Με παρεσυρες ,δεν πειραζει νασαι καλα.

Γεφυριστές είπε...

Ωραίες αναμνήσεις προβάλλεις. Αποκτούν και τα ιστολόγια έτσι μια αξία -όταν γράφουμε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τα βιώματά μας. Παρακάμπτω τα εισαγωγικά του κειμένου σου με δύο επισημάνσεις (1) είχα την τύχη να είμαι μονίμως το πρόσωπο του δεύτερου ενικού -όπως γράφει και ο φίλος επισκέπτης σου και (2) τις γιορτές κατά κανόνα δεν αναρωτιέμαι που θα πάω αλλά τι ωράριο δουλεύω.
Τα υπόλοιπα είναι πραγματική απόλαυση. Τα σημειώματα των παιδικών μας χρόνων και πώς τα (ξανα)διαβάσαμε όταν αποκτήσαμε παιδιά. Πάρα πολλή ωραία παρουσίαση.
Σ΄ ευχαριστώ και σε χαιρετώ
Αλέκα

kat. είπε...

καλώς σε βρήκα! πολύ "ρομαντική" ανάρτηση!!!!

αα.... ζηλεύω! θα του γράψω και εγώ σε λίγο καιρό! και πέρσι το είχα κάνει άλλωστε..

ο κύριος "αμ" είπε...

@ dame31 ,
είδατε τελικά ότι αυτοί οι "πληθυντικοί" είναι παγκοσμίως γνωστοί , ευρέως διαδεδομένοι και εφάμιλλοι των καλλιτέρων ...!
Συμφωνείτε όλοι ! αλλά εντάξει , τι να κάνω τώρα , ας πρόσεχα ή σωστότερα ας προσέχαμε Dame μου !!!
Χμμμμ , να ζητήσω λες , τι έχω να χάσω . Να ζητήσω λοιπόν . Εχω ανοίξει λίστα δώρων και δίπλα σε κάθε ένα δώρο , καθόσον είμαι πρακτικός , υπάρχει ένα τετραγωνάκι , όπου εκεί ο "άγιος" (μεγάλη η χάρη του) μπορεί να σημειώσει ότι εγκρίνει ή όχι . Ετσι μ' αυτόν τον τρόπο , θα κάνω κι εγώ τα κουμάντα μου :)
Οσο για τις "συλλογές" , ε ναι λοιπόν , ΕΙΜΑΙ ΕΙΜΑΙ ΕΙΜΑΙ ΕΙΜΑΙ ΕΙΜΑΙ !!!!!

ο κύριος "αμ" είπε...

@ taspa μου ,
δεν ξέρω ποιός παρέσυρε ποιόν εδώ μέσα . Ευτυχισμένος όποιος γνώρισε παππού και γιαγιά !!!
Πάντως περίπου το ίδιο τέχνασμα , χρησιμοποιούσα κι εγώ μα τα "ζαβολιάρικά " μου . Μ' άρεσε και ακόμα μου αρέσει να τα ξυπνάω και για να τα κάνω να σηκωθούν γρήγορα απ' το κρεββάτι , τους έλεγα πως στο μπαλκόνι ήρθε ένα χελωνάκι ...Η πλάκα είναι πως ακόμα τους το λέω , μερικές φορές , δηλαδή , όταν κοιμούνται στο σπίτι :))))

Καλές γιορτές Τασούλα μου !

ο κύριος "αμ" είπε...

@ Kat ,
αααα καλώς ήλθες !!!!
Μόνο που δεν σε υπολόγιζα ο αθεόφοβος και το τσάκισα όλο το βύσσινο μόνος μου . Επιφυλάσσομαι όμως :)
Λοιπόν , όπως λέει και η αγαπημένη μου Dam31 , ζήτα κι εσύ κάτι , βέβαια εκείνη εννοεί να το ζητήσω από την κυρία Χ . , αλλά δεν έχει σημασία , εσύ άφησε κενό το όνομα του "παραλήπτη" , ποτέ δεν ξέρεις και βέβαια , μετά τις γιορτές , θα ήθελα να μάθω τι ανταπόκριση είχε το "αίτημά" σου και κυρίως από ποιόν :)))
έτσι κι αλλιώς , θα περάσω από το "στέκι" σου και θα μάθω !

καλή σου νύχτα και καλές γιορτές !

ο κύριος "αμ" είπε...

Αχ Αλέκα μου , Αλέκα μου , πραγματικά μέρες που είναι σκέφτομαι πολύ αυτούς που δεν είναι στο σπιτάκι τους με τους αγαπημένους τους , αλλά βέβαια , δεν μπορώ να κάνω κάτι γι' αυτό .
Ομως στο υπόσχομαι , ότι φέτος , η σκέψεις μας θα είναι κοντά σου !
Ξέρεις , σκέφτομαι πως τελικά ναι , ίσως να είμαι λίγο γκρινιάρης παραπάνω , αλλά νευριάζω όταν μου το λέει . Ωστόσο , τελικά , μ' αρέσει κατά βάθος , μυστήριος που είμαι ε ;
Να περνάς καλά εκεί που είσαι και θα τα πούμε :)

καλή σου νύχτα και καλό σ/κ !

σ.σ. και βέβαια εγώ σε ευχαριστώ και σένα και όλους τους φίλους που πέρασαν και σας αγαπώ φυσικά !

Madame de la Luna είπε...

Καλέ είστε κρυφό ταλέντο εσείς! Τι ωραίο κείμενο!

Με συγκινήσατε...

Να τα χαίρεστε τα μουτράκια της φωτογραφίας! Φαντάζομαι ότι θα 'χουν μεγαλώσει..

ΥΓ: Αχ αυτός ο πληθυντικός των τύπων... :)

ο κύριος "αμ" είπε...

Σας ευχαριστώ από βάθους καρδίας !
"Μουτράκια" ναι σωστά και πολύ γλυκά , μεγάλωσαν βέβαια πολύ κι εμείς μαζί τους , αλλά ξέρετε η Μαμά τους , παρουσία μου δηλώνει πόσο μου μοιάζουν ....στα "κουσούρια" βεβαίως βεβαίως !!!!
Οσο για τον πληθυντικό , κάτι ξέρετε μάλλον φεγγαροδεσποινίς :)))))

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Πολύ γλυκο!!!!

Σκέτο χριστουγεννιάτικο "μελομακάρουνο"

Να εισαι καλά