Κυριακή

"την πουτάνα την θάλασσα που την γαμούν τα ψάρια , που τη γαμάει κι ο κάβουρας με τα στραβά ποδάρια"



  

Τα ήξερε τα "μετά θάνατον" ο μπάρμπα-Γιάννης και τα έλεγε έξω από το στόμα και χλεύαζε και κορόιδευε και θύμωνε και απειλούσε θεούς και δαιμόνους ...
    -Και προσέξτε , μη με βλέπετε έτσι κακοσουλούπωτο και αμελητέο , εμένα όλες οι πόρτες και οι πορτίτσες όλου του Τύπου είναι ανοιχτές και τα καλοδέχονται τα γραφόμενά μου . Τότε μόνον ξυπνούν οι απαίσιοι . και ,
    -Μπα , ποιος είναι αυτός ο κομπορρήμων επαρχιώτης , που τους θεούς κουτάει να απειλεί και τους δαιμόνους να φοβερίζει ; και κάτι ψυλλιάζονται ... Ένας φόβος θολός και απροσδιόριστος τους τριγυρνά . Και για να έχουν ήσυχους τους πισινούς τους , παν και ρωτάνε ...Κι αλλάζουνε τη ρότα τους , κι εκεί που λένε να με εμβολίσουν με πλευρίζουνε πλαγίως ...
Και τον έμαθαν και τον πλεύρισαν τον Σκαρίμπα (μόνο που δεν βγήκε τίποτα για ελόγου τους) και κάποτε τον έκαναν και μόδα και διαβάστηκαν τα έργα του και στον καιρό της δικτακτορίας παίχτηκε από την κυρία Ριάλδη " Ο ήχος του κώδωνος" . Κι έπαιρναν το τρένο οι φοιτητές να πάνε στη Χαλκίδα να τον γνωρίσουν ...
Έτσι γνώρισα κι εγώ τον Σκαρίμπα κι ήμουν διπλά περήφανος που ήταν και συντοπίτης μου . Πολύ αργότερα κατάλαβα πως αυτά που έλεγε και έκανε δεν ήταν παραξενιές , αλλά εκφράζανε το ανυπότακτο πνεύμα του καθότι αναρχικός και εικονοκλάστης και μέχρι τα τελευταία του υπαγόρευε μηνύσεις σε διάφορους συμπολίτες του , ακόμη και από τον τηλεφωνικό κατάλογο . Κι έτσι την πλήρωνε και ο υδραυλικός και ο ταχυδρόμος ! ... Και υπάρχουν αυτές οι μηνύσεις στην Εισαγγελία Χαλκίδος και θα άξιζε κάποτε να εκδοθούνε , γιατί φωτίζουν πολλά στοιχεία του χαρακτήρα του , αλλά και τη μίζερη κοινωνική πραγματικότητα μιας επαρχιακής πόλης ...
Κάποτε δεν άντεξε την τιμή που του έκανε ο δήμαρχος κύριος Σπανός , βλαστήμησε "την πουτάνα την θάλασσα που την γαμούν τα ψάρια , που τη γαμάει κι ο κάβουρας με τα στραβά ποδάρια" γι' αυτό ζήτησε τάχαμου να πάει προς νερού του και την κοπάνησε ...
Μιαν άλλη φορά είχε εξομολογηθεί στην Τόλη Καλαιτζή , πως τον αναζήτησε η κυρία Κοτοπούλη που είχε πάει στη Χαλκίδα να παίξει με το θίασο της , γιατί δεν τον είδε μετά το τέλος της παράστασής της και κατάλαβε πως δεν τον είχαν καλέσει , ως απόβλητο της πόλης και τους ζήτησε να τον πάνε στο σπίτι του και επήρε την εκδίκησή του ο μπάρμπα- Γιάννης ...
Είναι πολλά τα περιστατικά που συνέβαιναν με ήρωα τον αληθινό Σκαρίμπα που τον αντιμετωπίζανε σαν τρελό της γειτονιάς οι Χαλκιδαίοι και πολλά έχει καταγράψει η κυρία Χατζηγιάννη , καθώς και τον σαρκασμό του για την υποκριτική συμπεριφορά και την ηλιθιότητα που βασίλευε στις καθωσπρέπει κυρίες - κοινωνίες ...
- Οι λιλιά φορούσες που συντσιμπουσιάζονται υπέρ των απόρων της πόλεως του δη ευνόμονες να είναι για τη χριστιανική ισονομία τους ... μπορεί να είναι αθώοι , ένοχοι ή υπεύθυνα ανεύθυνοι , εμένα , όμως , μου κάθονται στο στομάχι ...
Αν μελετήσει κανείς τα βιβλία του κι έχει δει αυτόν τον κοντούλη , κακοσουλούπωτο άνθρωπο να παίζει καραγκιόζη για τα παιδιά που υπεραγαπούσε αλλά και για τους γειτόνους , που από ένα σημείο και πέρα τον υποδέχτηκαν κατανάγκη , τότε θα καταλάβει πως δεν ήταν γραφικός , ιδιότροπος , παράξενος και ο τρελός του χωριού , αλλά η ψυχή και η ζωή των πραγμάτων που οι άλλοι όχι μόνον δεν καταλάβαιναν αλλά και προσπερνούσαν ...
Δυστυχώς και ευτυχώς κι αυτό έχει να κάνει με το εκ των υστέρων , κάθε πόλη και χωριό έχει την υπέρηφάνεια του και καμαρώνει όταν κάποιος ξεχωρίζει , διακρίνεται και τιμάει τον γεννέθλιο τόπο και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό όπως ο Σκαρίμπας που ταυτίστηκε με την Χαλκίδα .
Η Χαλκίδα έχει και σήμερα και για πάντα τον Σκαρίμπα της , αν και ξενομερίτης ήρθε , έζησε , έγραψε , ύμνησε και χλεύασε την τοπική κοινωνία και μετεωρίστηκε πάνω από τα τρελά νερά του Ευρίπου , στην μοναδική γέφυρα που ενώνει τη Στερεά με την Εύβοια , ζώντας και ίσως να μην είναι τυχαίο απέναντι στον Καράμπαμπα και κάτω από το πανέμορφο κάστρο ... Για το πως , καλύτερα να μην το πούμε , όσο για το δωματιάκι που υπήρχε στην αυλή του σπιτιού του , δεν πλήρωσε ποτέ του νοίκι του ...
Ο Σκαρίμπας ταυτίστηκε ψυχή τε και σώματι με την καθημερινή ζωή της Χαλκίδας . Με τον ψαρά και τον ταβερνιάρη , όπως εκπληκτικά μας μεταφέρει ο Τόλης Καλαντζής στο βιβλίο του "Μια μέρα με τον Σκαρίμπα". Αισθανότανε πως του είχε χαριστεί η επί γης βασιλεία των ουρανών , γι αυτό έλεγε : Δεν θα ήμουνα , λοιπόν , αγνώμων και καταπλεονέκτης αν αποζήταγα εγκόσμιες προίκες και πανωπροίκια ; Αστεία , αστειότατα πράγματα . Αυτά είναι γι αυτούς που ζούνε μέχρι να πεθάνουνε . Και γι αυτό φοβούνται τόσο , εν ζωή , τον θάνατό τους , μ' αποτέλεσμα να πεθαίνουν κάθε μέρα χίλιες φορές από το φόβο τους . Ενώ εγώ , ποιόν θάνατο να φοβηθώ , που κάθε μέρα ξαναγεννιέμαι , πεθαίνω κι ανασταίνομαι εν ευφροσύνη ...
Λυτρωμένος ο Σκαρίμπας εν πολλοίς από την ματαιότητα των ανθρώπινων επιδιώξεων ήταν αυτός που πήρε την ρεβάνς . Και εκεί που δεν του έδιναν σημασία τώρα τον τιμάνε πολλές φορές με τα καραγκιοζιλίκια τους ακόμα και με μεγαλόσταυρους , αυτόν που πλήρης ημερών σάρκασε και την αδυναμία του να πιστέψει . Και κάλεσε τον παπά λίγο πριν πεθάνει να μεταλάβει και τον ξαπόστειλε καθώς το γράψανε και οι εφημερίδες της εποχής ...Κι ήθελε ακόμη και την τελευταία στιγμή να παίξει και με τον θεό του ο αθεόφοβος ...




Το κείμενο γράφτηκε από τον Δημήτρη Παπαχρήστου για τις ανάγκες του ενθέτου της εφημερίδας "Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ" , "Επτά Ημέρες" .

Δεν υπάρχουν σχόλια: